Förskollärare Prästkragen
Sista ansökningsdag: 3 november
Arbetsort: Avesta
Publicerat: 17 oktober
Kategorier: Förskollärare Offentliga jobb Pedagogik
Sista ansökningsdag:
2024-11-03
Arbetsplats:
Avesta kommun
Kommun:
Avesta
Yrkeskategori
Lärare i förskola/Förskollärare
Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Omfattning:
Heltid
Antal tjänster:
1
Kontakt
Titti Juhlin
Rektor Avesta centrala förskoleområde 1
Om arbetsplatsen
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?
Arbetsuppgifter
ÖVERGRIPANDE MÅL FÖR FÖRSKOLAN:
Erbjuda en trygg miljö som gynnar varje barns utveckling samt att göra varje barn så förberedd som möjligt inför nästa steg i deras utbildning. Förskollärare arbetar med att utmana de yngre barnens lärande och utveckling fram till att de börjar i grundskolan. Uppdraget handlar om att bidra till att barnen får möjlighet att utvecklas genom lust och lärande.
ANSVARSOMRÅDEN FÖR FÖRSKOLLÄRAREN:
* Att ge varje barn, utifrån dennes förutsättningar, möjlighet att utvecklas såväl kunskapsmässigt som socialt.
* Ser till att varje enskilt barn får utmaningar som passar deras ålder, erfarenheter och kunskaper
* Att ge varje barn en stimulerande lärandemiljö, använda sig av de miljöer och digitala verktyg som finns tillgängliga
* Pedagogiskt ansvar att planera, genomföra och följa upp undervisningen i enlighet med läroplanen ; Lpfö18 och de mål som finns för verksamheten
* Att vara en trygghetsperson för barnen och förebild då barn lär av varandra och i samspel med andra människor lär de sig ta ansvar.
ARBETSUPPGIFTER:
* I det dagliga arbetet med barnen ingår bland annat lek, samtal, sång, drama och bild.
* Arbeta enligt gällande rutiner för målplansarbete.
* Arbeta med barn i grupp med läroplanen som bas och ICDP.
* Planera, genomföra och utvärdera: Enskilt och i samarbete med kollegor
* Individanpassa utbildningen utifrån barnens behov, förutsättningar och tidigare erfarenheter.
* Pedagogisk dokumentation.
* Dagliga möten/kontakt med vårdnadshavare, genomför utvecklingssamtal, och ansvarar för att genomföra föräldramöten
* Ha en god överblick och omsorg över barnens dag och sociala situation.
* Samverka med kollegor, vårdnadshavare, myndigheter och andra eventuella kontaktpersoner runt barnet.
* Ta ansvar för sin egen utveckling
* Bidra till förskolans utveckling
* Övriga arbetsuppgifter som kan förekomma är exempelvis: sitta på golvet, vara ute, vara inne, vid matsituation, vid blöjbyten, vid hygiensituationer och vila, du ska kunna lyfta och bära barn vid behov.
* Arbetet utförs i arbetslag tillsammans med barnskötare och andra förskollärare.
Kvalifikationer
Utbildning: Förskollärarutbildning och legitimation - Krav
Slutförd och godkänd förskollärarutbildning = krav för tillsvidareanställning
För visstidsanställning prioritering enligt följande:
1) Högskoleutbildning inom området/områdena man ska undervisa i
2) Pedagogisk högskoleutbildning
3) Erfarenhet av pedagogiska situationer, kanske som arbete som pedagog alte...
Kunskap: IT/digitala verktyg - Krav
Tillräcklig kunskap för att hantera de digitala verktyg och system som krävs för det dagliga arbetet (Office 365, surfplattor och dylikt), men även ha ett intresse för digitala läromedel och utvecklingsmöjligheter inom området
Kunskap: språklig svenska - Krav
Ha ett nyanserat språk, ett ordförråd som gör att man kan kommunicera väl både skriftligt och muntligt
Övrigt: Vara med på barnens nivå - Krav
Du ska vara nära barnet på barnets nivå; sitta på golvet, vara ute, vara inne, vid matsituation, vid blöjbyten, vid hygiensituationer och vila, du ska kunna lyfta och bära barn vid behov.
Erfarenhet: arbete i förskoleverksamhet - Meriterande
Erfarenhet av arbete i barngrupp som förskollärare eller barnskötare
Kunskap: Didaktiskt kompetens - Meriterande
Förmåga att kunna lära ut och vara kunnig inom de olika arbetsområdena, årlig plan mot diskriminering och kränkande behandling, vi lyfter språket i Avesta projektet där bland annat Bornholmsmodellen ingår etc.
Kunskap: Ledarskapskompetens - Meriterande
Om förskolläraren inte har ledarskapskompetens fullt ut ska den bedömas ha potential att utveckla det.
Med ledarskapskompetens menar vi att förskolläraren kan:
* skapa ordning, reda och tydlighet i kombination med att vara lyhörd och visa omtanke.
* agera som en vuxen förebild och har ett gott omdöme.
* reflektera över sitt eget ledarskap och se sina styrkor och utvecklingsområden.
* ta ansvar för att anpassa ledarskapet utifrån olika barnens och arbetsgruppens behov.
Kunskap: ICDP - vägledande samspel - Önskvärt
Avesta Kommun arbetar aktivt med Vägledande samspel (ICDP) på förskolan.
2.1 Samarbetsförmåga - Krav
Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
2.2 Relationsskapande - Krav
Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer.
1.01 Personlig mognad - Krav
Är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv,
skiljer på det personliga och det professionella. Förhåller sig på ett sätt som är anpassat till situationen.
Utvärderas bäst genom vad kandidaten förmedlar i intervjusituationen och genom att intervjuaren tar ställning till kandidatens känslomässiga stabilitet, kandidatens förmåga att se sin roll i olika situationer och kandidatens förmåga att förhålla sig till och reflektera över saker på ett adekvat sätt.
2.5 Pedagogisk insikt - Krav
Har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Anpassar sättet att förmedla sitt budskap till mottagaren.
2.9 Kulturell medvetenhet - Krav
Värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Har förmåga att ta med detta i beräkningen när beslut fattas och handlingssätt väljs.
4.1 Strukturerad - Krav
Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
1.08 Mål- och resultatorienterad - Meriterande
Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Förändrar sin inriktning när målen ändrar sig.
1.04 Initiativtagande - Önskvärt
Tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.
3.5 Omdöme - Önskvärt
Gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse.
Referensnummer: C214456/2024
Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Senaste jobben från Avesta kommun
-
Vikariat textilslöjd 40 %
För 15 timmar sedan
-
Lärare i musik åk 4-6
Igår
-
Vik. förskollärare till förskolan Rödluvan
25 oktober
-
Parkarbetare Säsong
24 oktober
-
Specialpedagog/speciallärare
24 oktober
-
Undersköterskor till Björkhagen
24 oktober
-
Boendestödjare med samordningsfunktion till socialpsykiatrin
24 oktober
-
Vikarierande undersköterska till kornknarren hemtjänst
23 oktober
-
Undersköterska till kornknarren hemtjänst
23 oktober
-
Sjuksköterskor
22 oktober
-
Förskollärare till Leka Lära
22 oktober
-
Lärare åk 4-6 Bergsnässkolan
22 oktober
-
Kulturskollärare - brasspedagog i kombination med andra kulturskoleämnen
21 oktober
-
Lärare ma, sv, en åk 4-6, tvålärarskap
17 oktober
-
Förskollärare Prästkragen
17 oktober
-
Driftingenjör - Ansvarig underhåll och förvaltning, väg/bro
17 oktober