Interim kommunikationschef till Botkyrka kommun

Sista ansökningsdag: 4 juli

Arbetsort: Stockholm

Publicerat: Igår

Kategorier: Chef & Ledning Försäljning & Marknadsföring Kommunikation

Vi söker nu en kommunikationschef med flerårig erfarenhet inom offentlig sektor till Botkyrka kommun. 

 

Välkommen in med din ansökan redan idag! 

 

Om uppdraget

Jurek söker en tillförordnad chef för kommunikationsavdelningen på kommunstyrelseförvaltningen i Botkyrka kommun. Konsulten ska leda kommunstyrelseförvaltningens kommunikationsavdelning, vilket är den avdelning som ansvarar för kommunens varumärkesarbete och övergripande kommunikation samt medborgarservice, internt och externt. Avdelningen ger kommunikationsstöd internt och arbetar med att utveckla den kommunikativa organisationen med fokus på leverans, uppföljning och återkoppling.

 

Konsultens fokus och övergripande ansvar innebär att den politiskt beslutade inriktningen genomförs kommunikativt med fokus på resultat.

 

  • Leder utvecklingen av den kommunikativa organisationen - kommunikationsavdelningen och medborgarservice
  • Driver kvalitetsutveckling där det finns förväntningar på samverkan och framåtriktat ledarskap
  • Analysera, identifiera och definiera kommunikationsbehov
  • Utforma strategier, mål och riktlinjer för den externa och interna kommunikationen på såväl strategisk som operativ nivå
  • Ansvarig för kommunens kriskommunikation
  • Säkerställa en god arbetsmiljö där medarbetarna trivs och utvecklas
  • Fullt budget-, verksamhets- och personalansvar 

 

Konsulten kommer att arbeta nära ledning och verksamheterna med att proaktivt styra kommunikationsinsatser i linje med kommunens mål. På avdelningen finns det två enhetschefer och två biträdande enhetschefer samt ca 40 medarbetare som konsulten har det yttersta arbetsmiljö-, budget- och personalansvar för.

 

Vem är du?

Erbjuden konsult ska uppfylla:

  • Relevant högskoleexamen inom kommunikation eller media.
  • Bred kommunikationsbakgrund med erfarenhet av både operativt och strategiskt kommunikationsarbete
  • Leda genom andra chefer i minst tre år
  • Minst tre års erfarenhet av att arbeta som kommunikationschef inom offentlig verksamhet med fullt personal-, budget- och arbetsmiljöansvar, gärna från en politiskt styrd verksamhet
  • Minst tre års helhetsansvar för att driva och utveckla det strategiska och operativa kommunikationsarbetet
  • Erfarenhet från ledningsgruppsarbete med övergripande strategiska frågor
  • Erfarenhet av krishantering
  • Erfarenhet av långsiktigt varumärkesarbete och gärna av varumärkesförflyttning

 

Det är meriterande om kandidaten har:

  • Erfarenhet av PR- och pressarbete
  • Redaktionell erfarenhet

 

Personliga egenskaper kommer även att tas i beaktning. Vi söker en trygg, coachande och ansvarstagande ledare och chef, med beslutsmässighet och förmåga att ibland agera snabbt. Du behöver vara strukturerad, organiserad, bra på samverkan men också kunna arbeta självständigt, ta initiativ och vara relationsinriktad."

 

Du erbjuds

Uppdraget är omfattning heltid 100%, och uppdragsstart är så snart som möjligt till och med 2026-02-14 med möjlighet till förlängning med fyra månader. Det finns möjligheter att arbeta vissa delar av arbetstiden på distans om arbetet tillåter det

 

Du erbjuds ett konsultuppdrag via Jurek Talets. Vid frågor angående tjänsten är du varmt välkommen att kontakta kandidatansvarig Therese Sundin på therese.sundin@jurek.se eller konsultchef Kajsa Liden på kajsa.liden@jurek.se 

 

Om verksamheten

Jurek Recruitment & Consulting är ett starkt växande företag med fokus på flexibla och kundanpassande rekryterings- och bemanningslösningar. Genom vårt nytänkande och entreprenöriella arbetssätt är vi unika i Sverige idag. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, administration samt marknad och management.

 

Område

Stockholm

Anställning

Visstid

Omfattning

Heltid

 

 

Ansök nu

 

Senaste jobben från Jurek

Alla jobb hos Jurek

Liknande jobb Interim kommunikationschef till Botkyrka kommun

;